NAŠE ZÁSADY PRO POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB
Poskytovat bezpečné a odborné služby, které respektují důstojnost klientů
- Kvalita služby je zajišťována vyškoleným personálem, který zná teoretické postupy i jejich praktické využití k tomu, jak předejít, zmírnit či odstranit nepříznivou sociální situaci, ve které se klient nachází, průběžně si doplňuje či rozšiřuje vzdělání a při komunikaci s klientem uplatňuje profesionální přístup.
- Personál při jednání s klientem volí takové prostředky k naplnění poskytované služby, aby dosáhl maximální spokojenosti klienta. Pokud má klient zájem, navrhuje řešení situací, případně se na jejich řešení aktivně podílí.
- V případě, že vzhledem ke svému zdravotnímu stavu toho není schopen, jsou využívány alternativní způsoby spolupráce (spolupráce s rodinou či opatrovníkem).
- Služba je poskytována v prostředí a s vybavením, které splňuje bezpečnostní normy, je průběžně revidováno, obměňováno a doplňováno.
Zmírňovat následky nepříznivé situace klientů
- Sociální služba je poskytována osobám, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci, kterou nemohou vlastními silami či silami rodinných příslušníků vyřešit. Ve spolupráci s klientem a rodinou usilujeme o obnovení jeho schopností a dovedností na úroveň před vznikem nepříznivé situace.
- Pokud klient o spolupráci nemá zájem, je mu poskytována sociální služba v takovém rozsahu, aby mu byl co nejdéle umožněn důstojný a spokojený život.
Podporovat klienty v udržování sociálních kontaktů a přirozených vztahových vazeb
- V rámci sociální integrace spolupracuje zařízení s rodinnými příslušníky klientů, organizacemi i jedinci, zabývajícími se kulturou a zájmovou činností. Klient může dle vlastních rozhodnutí trávit čas mimo zařízení.
- V rámci bezplatného sociálního poradenství mohou klienti při vyřizování svých individuálních záležitostí využívat asistence sociálního pracovníka.
Respektovat svobodu jako nejvyšší hodnotu člověka.
- Klientovi je zachována svobodná vůli při rozhodování o sobě samém, zároveň je povinen respektovat ustanovení Domácího řádu (R01) a souvisejících pravidel.
- Pokud klient není schopen projevit svou vůli, personál hledá způsob, jak s ním komunikovat s ohledem na jeho omezení.
Umožnit uplatňování svobodné vůle klienta
- Klientům je umožněno činit svobodná rozhodnutí, neodporuje-li to možnostem poskytované sociální služby a neohrožuje-li to jejich zdraví.
- Při poskytování služby je respektována vůle, důstojnost, soukromí, právo na volbu a další práva klientů. Svou vlastní vůli mohou uplatňovat především prostřednictvím individuálního plánování, připomínkami, podněty, stížnostmi nebo pochvalou.
- Klientům je umožněno uchovávání soukromých předmětů a osobních dokladů dle dostupného technického vybavení poskytovatele, v souladu s bezpečnostními a technickými normami včetně ochrany osobních údajů.
Zamezit porušování práv klientů.
- Poskytovatel garantuje svým klientům zajišťování jejich nezadatelných lidských a občanských práv. Pokud by došlo k narušení práv klienta, zařízení užije všechny dostupné prostředky k zajištění nápravy a zamezení takového porušení do budoucna.
- Jednotlivá ústavou a listinou základních práv a svobod garantovaná práva jsou při tom podrobena testu proporcionality pro každý specifický případ.
Aktivně informovat zájemce o nabízené sociální službě, včetně podmínek způsobu poskytování služeb a jejich úhrad.
- Každý zájemce o sociální službu má právo na poskytnutí komplexních informací o dané službě ještě před přijetím do zařízení a mohl se na základě těchto informací svobodně rozhodnout, zda služby využije.
- Ke předávání informací využívá zařízení své webové stránky, komunikace s pracovníky nemocnic, LDN, sociálních odborů měst, atd.
Zjišťovat spokojenost klientů se službami
- Kvalita poskytované sociální služby je zjišťována prostřednictvím osobních rozhovorů, označených sběrných schránek pro písemnou zpětnou vazbu nebo online podnětu prostřednictvím webových stránek zařízení.
- Spokojenost s poskytovanou službou je vyhodnocována. Zpětná vazba slouží jako zdroj k dalšímu zkvalitňování poskytované služby.
Chránit klienty před předsudky a negativním hodnocením.
- Žádný klient nesmí být v důsledku poskytované služby vystaven nežádoucímu a nevhodnému chování ze strany personálu či třetích osob.
- Poskytovatel vytváří a uplatňuje vnitřní pravidla pro ochranu klientů. Seznam pracovních postupů, pravidel, interních řádů a dalších souvisejících dokumentů je přílohou Standardu 001. Tyto dokumenty jsou periodicky aktualizovány dle plánu, uvedeného v každém jednotlivém dokumentu.
Napomáhat adaptaci klientů na nové prostředí.
- Poskytovatel se ve spolupráci s rodinou snaží novému klientovi pobyt maximálně zpříjemnit a zajistit, aby nedošlo ke ztrátě kontaktu s jeho původním zázemím nebo k maladaptaci.
Napomáhat aktivizaci a seberealizaci klientů.
- Na základě aktuálních schopností klienta a možností jeho rodiny poskytovatel usiluje o nastavení podmínek poskytované služby každému klientovi individuálně tak, aby si zachoval maximum původních schopností, dovedností, vědomostí a aktivit z předchozího života.
Poskytovat služby v souladu s vnitřními pracovními postupy
- Poskytovatel má písemně zpracované pracovní postupy, zaručující řádný průběh sociální služby, a postupuje podle nich. Seznam pracovních postupů, pravidel, interních řádů a dalších souvisejících dokumentů je přílohou Standardu 001. Tyto dokumenty jsou periodicky aktualizovány dle plánu, uvedeného v každém jednotlivém dokumentu.
- Personálu je uvedený soubor pracovních postupů, pravidel, interních řádů a dalších souvisejících dokumentů trvale k dispozici v kanceláři provozovatele. Informace o změnách v dokumentech jsou součástí průběžných porad a školení personálu.